Allasterapia

Vedessä tapahtuvaa harjoittelua

Allasterapia toteutetaan Rauman uimahallissa. Allasosastolla on käytössä allashissi, jolloin myös pyörätuolisasiakkaat pääsevät altaaseen turvallisesti. Allasterapiaan osallistuminen ei edellytä uimataitoa. Fysioterapeutti on mukana altaassa liikuttamassa ja turvaamassa harjoittelua – tarvittaessa myös pukeutumisen ja peseytymisen aikana.

Kenelle allasterapia sopii?

Allasterapia on yksi fysioterapian muoto ja sillä tarkoitetaan vedessä tapahtuvaa harjoittelua, jossa hyödynnetään veden vastusta ja kehoa kannattelevia ominaisuuksia. Vesi elementtinä mahdollistaa monipuolisen harjoittelun. Allasterapia sopii niin lapsille kuin aikuisillekin.

Erityisesti se sopii henkilöille, joilla liikkuminen maalla on kivuliasta tai raskasta esimerkiksi neurologisen sairauden, lihasheikkouden, nivelongelmien tai tekonivelleikkauksen vuoksi. Myös henkilöt joilla on haasteita tasapainon kanssa kuten kehitysvammaiset lapset, ikääntyvät, Parkinsonin tautia ja MS-tautia sairastavat hyötyvät allasharjoittelusta.

Vaikeasti vammaisille vesi on hyvin mieluinen harjoitteluympäristö vapauttaessaan liikkumaan kolmiulotteisesti ja vesi ohjaa lihastoiminnan aktivoitumista. Allasterapia voi sisältää esimerkiksi liikkumis- ja toimintakykyä tukevia harjoituksia, hengitys- ja verenkiertoelimistöä kuormittavia harjoitteita, liikkuvuus-, tasapaino-, kehonhallinta- ja lihasvoimaharjoitteita sekä veteen tottumisen harjoituksia.

  • Veden noste kannattelee ja vähentää niveliin kohdistuvaa painetta, jolloin kävely-, hyppy- ja juoksuharjoitukset ovat helpompia suorittaa.
  • Vesi vastustaa. Liikkeen vastus vedessä on yhdeksänkertainen.
  • Veden hydrostaattinen paine puristaa kehoa tasaisesti ja lisää kehotietoisuutta sekä lievittää kipua. Paine lisääntyy mitä syvemmälle mennään.
  • Veden paine lisää imunestekiertoa ja laskimoverisuonten toiminta kohti sydäntä helpottuu, jolloin turvotus lievittyy.
  • Rintakehän ympärille kohdistuva paine vahvistaa sisään- ja uloshengityslihaksia.
  • Verenpaine nousee ja pulssi laskee.
  • Verenkierto ja aineenvaihdunta vilkastuvat, jolloin vesi rentouttaa ja palautuminen rasituksesta on nopeampaa
  • Vedessä liikkuminen on 40% tehokkaampaa verrattuna liikkumiseen maalla